De opdrachten

Vandaag heb ik overlegt met Pieter wat ik ga doen de tijd dat ik hier ben. Ik ga eerst de hele tuin in kaart brengen en eventueel later het gebied met GPS. Het eerste deel ga ik doen met een grove schets van de tuin. Vervolgens ga ik alle gewassen die er momenteel zijn intekenen. Ook ga ik grondmonsters nemen voor een onderzoek dat in Nederland wordt uitgevoerd. Samen met Nathan ga ik kijken wat het gehele doel is van de tuin.

 

Samen met 3 leerlingen van het AOC Twello zijn we de tuin in geweest en uitgelegd wat er in de tuin staat en hoe bepaalde dingen werken. Vervolgens heb ik uitgelegd wat ik de komende weken in de tuin ga doen.

 

Na de lunch zijn we naar 3 verschillende basisscholen geweest in de buurt van Bukomansimbi. De eerste school waar we aankwamen waren de meeste leerlingen nog binnen. Toen we eenmaal uitgestapt waren kwamen uit alle lokalen kinderen kijken, maar wel op afstand. Toen we bij de tuin klaar waren gingen we kijken bij de lokalen, de kinderen vonden het allemaal nog eng, maar waren zeer onder de indruk van de camera en de foto’s. We gingen nog zingen voor de kinderen en zij voor ons.

 

De tweede school waar we heen gingen was heel anders, de kinderen stonden met paar honderd klaar om ons op te wachten, toen we uitstapten stonden ze allemaal opgesteld in een rij. Hier kon je wel zien hoe kinderen worden aangepakt, 1 jongen deelde een klap met de tak uit aan een jonger jongetje, omdat hij niet netjes in de rij stond. De kinderen gingen ook hier voor ons zingen en wij ons lied voor ons, ze probeerde ons na te zingen, maar dat ging lastig. We kregen van de directeur van de school een rondleiding in en om de gebouwen van de school. Toen we even gingen voetballen kwamen ze allemaal om ons heen staan en lieten we ze zien wat een camera doet. Ze vonden het zo geweldig dat ze allemaal op de foto wouden. Toen we weggingen zwaaiden ze ons uit. De directeur gaf ons nog 1 mededeling: Overal waar je in Afrika komt, iedereen is blij met jullie komst en blij met jullie hulp. Ze weten Nederland ook heel goed te kennen door de projecten die wij als land doen.

 

Bij de derde en laatste school werden we ook zeer vriendelijk onthaalt en kregen een rondleiding van de leerlingen. Deze leerlingen waren het dolst met de camera, op 1 foto kwamen spontaan tientallen leerlingen op af en dat maakte natuurlijk een gigantisch leuk plaatje. We gingen voor de leerlingen zingen uit dank, daarna gingen ze met ons meezingen, want ze snapte de tekst. Vervolgens probeerde wij hun Oegandese lied mee te zingen, met iets minder succes. Vervolgens gingen we met de kinderen ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ dansen en de Macarena. Na een geweldige afsluiting daar zijn we weer in de bus gegaan en zijn we uitgezwaaid. Overal onderweg staan kinderen te zwaaien naar ons en ook oudere mensen. We kwamen in het dorp waar onze chauffeur vandaan komt en zijn ouders kwamen kennis maken, net zoals eigenlijk de hele buurt daar. Het dorp is erg arm, maar zoals ons is verteld zijn de mensen tevreden daar en misschien is dat wel belangrijker dan geld.

 

Het eten was vandaag niet echt te geweldig, vooral de lunch, die was gekookte/gebakken banaan met aardappel en ook nog eens een grote portie, later kregen we als diner rijst achtig iets met kip die niet te kauwen was. Maar alsnog beter dan niks. Bij het kampvuur sluit ik dit verhaal af.P1190826

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.

1 Reactie op De opdrachten

  1. Monique schreef:

    Wat een mooie verhalen. Wat een geweldige ervaring en ik lees al dat je er veel leert. Super trots dat wij allemaal zijn. En super dat je deze kans krijgt. Geniet ervan .knuffel van mij

Reacties zijn gesloten.