De grote reis

Hallo allemaal!

Voordat ik begin, excuses omdat het zolang duurde voordat er wat online kwam. Door een WiFi probleem kon ik niks online zetten. Voor nu is het opgelost. Veel lees plezier!

Vrijdagmorgen 7 oktober,

’s Morgens om 6:00 vertrokken we van het AOC-Oost in Twello. Rond 8:00 waren we op Schiphol om in te checken. We zijn zonder problemen door de douane gekomen en konden om 11:00 vliegen met een kwartier vertraging.

De vliegreis was goed verlopen, maar duurde wel lang. Om 19:20 kwamen we aan in Kigali Airport en na een korte stop zijn we verder gevlogen naar Entebbe airport. Rond 23:45 waren we bij de bussen en zijn naar een verblijf gereden waar we hebben overnacht. Na wat te hebben gedronken zijn we om 00:45 gaan slapen. De nacht was niet echt comfortabel, de klamboe zat slecht en het was warm.

Zaterdag 8 oktober,

De volgende morgen zijn we om 6:45 opgestaan en zijn we om 9:30 vertrokken naar een bedrijf buiten Entebbe. Het bedrijf heeft 5 aandeelhouders uit Nederland, er zijn 2 bedrijven onder gevestigd die stekken maken van verschillende planten. Het bedrijf bestaan momenteel uit 37 hectare kassen en zijn bezig met nog een hectare kas aan te leggen, ze hebben een eigen ziekenhuis en babyopvang. Na de rondleiding zijn we weer in de bus gegaan, van een reis van meer dan 6 uur naar Bukomansimbi. Onderweg stopten we bij de evenaar, we zitten momenteel aan de zuid kant van de evenaar. Toen we eenmaal van de snelweg af waren en de zandwegen op gingen zagen we allemaal kinderen zwaaien en rennen, toch best een raar gevoel. Begin de avond zijn we daar aangekomen en feestelijk onthaald door een optreden van een aantal studenten.

We slapen in de docentenkamers van de stichting. We hebben 1 douche met koud water, ook de wc’s zijn op z’n Afrikaans. We hebben lekker gegeten en op tijd naar bed gegaan.

Zondag 9 oktober,

De volgende morgen was om 8:30 het ontbijt ei met brood, na bet ontbijt zijn we terug gegaan naar de kamers, zelf ben ik een meter naar beneden gegleden en mijn been goed geschaafd, wond op de hand en ellenboog. Vandaag stond er voor de groep een ontmoeting plaats met hun buddy’s, ik ging later het schoolterrein verkennen met een studente van het Hoys College. Samen met haar heb ik de schooltuin grondig bekeken en de tuin is gigantisch. Er staat al een aantal soorten groenten en fruitsoorten zoals: watermeloenen, tomaten, bonen en bananenbomen. In de middag hebben we spaghetti gegeten in het restaurant van het projectgebied.

Iets meer over het projectgebied.

Het gebied bestaat uit een basisschool en een middelbare school, de primaryschool en de secondary school. Ik ga vooral bezig zijn bij de secondary school, het Hoys College. Beide scholen bestaan uit een gebouw met lokalen en aparte slaapzalen voor de kinderen. Veel kinderen wonen niet dicht bij de school, maar de school is zo goed dat ze van het andere deel van het land er zelfs naar toe gaan. Zelf heb ik een jongen gesproken die al 3 jaar zijn ouders niet meer heeft gezien. Het meisje die mij rondleidde komt zelf uit Kampala. Verder zijn er docentenkamers, waar de docenten en de stagiaires slapen. Boven op de berg is het hotel ‘Hotel Hollandia’ en het restaurant waar wij eten. Het hele gebied is afgesloten van buitenstaanders en je komt er niet zomaar op.P1190676

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink.